Tower of Babel by Chris Murtagh

Online Marketing vs Internet Marketing vs Digital Marketing

Sinds de opkomst van internet zijn er binnen het vakgebied marketing nieuwe begrippen ontstaan om de activiteiten aan te geven die zich specifiek richten op online. Zo wordt er gesproken over internet marketing, online marketing, e-marketing of digital marketing. Allemaal termen waarmee doorgaans hetzelfde bedoeld wordt (al houden sommigen er ook nog hun eigen definities op na). Hierdoor kan verwarring ontstaan over de betekenis. Is er dan niet een term die de voorkeur geniet? Ik ben eens gaan kijken of er een bovenuit steekt qua gebruik.

Online marketing zoekgedrag in de UK en US

Na wat googlen kwam ik er al gauw achter dat het gebruik van deze termen per land verschilt. Ik stuitte op een blog van Dave Chaffey uit de UK die dezelfde vraag uiteenzette in een artikel. Hij heeft door de jaren heen drie boeken geschreven over online marketing. De eerste versie noemde hij nog Internet Marketing. De opvolger kreeg als titel Emarketing, waarna dit boek in 2012 werd hernoemd naar Digital Marketing. Deze naamgeving reflecteert volgens hem ook het zoekgedrag in de UK, dat we met Google Trends inzichtelijk kunnen maken. Ik heb daar zelf nog Online Marketing aan toegevoegd.

Zijn keuze voor de boektitels is hiermee deels te begrijpen. In 2004 was Internet Marketing de meest gezochte term, maar Emarketing heeft nooit dezelfde populariteit behaald. Online Marketing zou een meer voor de hand liggende keuze zijn geweest voor het tweede boek. Daarna is goed ingespeeld op de stijgende populariteit van Digital Marketing.

Dan de zoektrends in de US volgens Google Trends:

Zoals verwacht vertonen de zoektrends hier wel wat gelijkenis met de UK. Ook hier is Internet Marketing in het begin de populairste term. Online marketing volgt op de voet en neemt halverwege 2012 definitief een voorsprong. Beide zijn echter dit jaar voorbij gestreefd door het gestaag oprukkende Digital Marketing. Emarketing speelt ook hier geen rol van betekenis. In de belangrijkste Engelstalige landen is Digital Marketing als begrip dus de koploper qua zoekgedrag van dit moment.

In Nederland zoeken we op online marketing

Hoe zit het dan in Nederland? Als het gaat om digital marketing heeft de Nederlander een duidelijke voorkeur voor de Engelse term. Op digitale marketing wordt in verhouding weinig gezocht. In het Nederlands is het ook eigenlijk internetmarketing, maar we zoeken liever “op z’n Engels” naar internet marketing. Online marketing valt gelukkig niet anders te schrijven. En omdat Wikipedia ook nog e-marketing noemt als synoniem, nemen we die ook meteen mee in dit niet-wetenschappelijke onderzoek. Dat levert het volgende plaatje op:

E-marketing is ook in Nederland geen woord dat de servers van Google doet roken. De interesse in Digital Marketing is wel voorzichtig aan het toenemen. Dat zou over een paar maanden wel eens meer kunnen zijn dan de interesse in internet marketing. Niet zo gek als je bedenkt dat de ontwikkelingen in de US en UK doorgaans een goede voorspeller zijn van online ontwikkelingen in Nederland.

Maar de absolute koploper qua zoekgedrag is online marketing, Zelfs met toenemende interesse in digital marketing lijkt het voorlopig ondenkbaar dat online marketing niet de populairste term blijft.

Namen van online marketing opleidingen

Ok, er wordt dus vooral gezocht op online marketing in Nederland. Maar welke naam geven enkele bekende opleidingsinstituten in Nederland eigenlijk aan de opleiding online / digital / internet marketing? Is er wel consensus over de naamgeving van deze opleidingen?

Nyenrode biedt een opleiding Online Marketing Strategie. Beeckestijn gebruikt voor de zekerheid twee begrippen door elkaar in haar opleiding Digital & Online Marketing. Wil je een thuisstudie volgen? Bij de LOI volg je Online Marketing; bij de NCOI volg je Internetmarketing. Bij de NIMA kun je dan weer Online Marketeer worden (niveau A) of een opleiding eMarketing doen (niveau B). Opleidingsportaal Springest groepeert de opleidingen onder de noemer Online Marketing. En Storm Academy? Zij bieden de Digital Marketeer Leergang. Al met al lijkt er weinig consensus over de naam van de opleiding.

Namen van online marketing vacatures

Hoe wordt er dan nieuw personeel gewerfd? Zoeken bedrijven een online marketeer, een internet marketeer of toch een digital marketeer?

Bij Monsterboard is de score duidelijk. Er zijn 132 vacatures voor online marketeer tegen 14 vacatures voor internet marketeer en 0 voor digital marketeer. Ook in de vacaturebanken van Marketingfacts en Frankwatching worden er vooral online marketeers gevraagd.

Online marketingdiensten bij de grotere Nederlandse bureaus

Tot slot heb ik nog gekeken naar hoe dit vakgebied genoemd wordt bij de grotere bureaus in Nederland.

BureauNaam van de dienstverlening
StormMCDigital marketing
Traffic BuildersOnline marketing
MaxleadOnline marketing
Netsociety / iProspectOnline marketing
OnetomarketOnline marketing
OogstOnline marketing
OrangeValleyOnline marketing
SearchResultOnline marketing
Traffic4uOnline marketing
Tribal Internet MarketingInternet Marketing

Bron: Emerce top 100 beste bedrijven e-business 2014

Een duidelijke uitslag. Tribal en StormMC zijn hier de enige uitzonderingen.

Conclusie

Het zou maar zo kunnen zijn dat StormMC en Beeckestijn alvast een voorschot nemen op de toekomst door het begrip Digital Marketing te adopteren. Ook als je in een internationaal gerichte organisatie wilt werken of als je veel Engelse woorden in je zinnen gebruikt, dan is digital marketing de term voor jou.

Ondanks alle verschillende termen die er in gebruik zijn, heeft Nederland toch een voorkeur voor online marketing. Daar wordt het meest op gezocht en zo noemen de grote bureaus doorgaans hun dienstverlening. Ook personeel wordt voornamelijk gewerfd met de functienaam online marketeer in de vacature.

De term internet marketing is duidelijk op zijn retour. En net als in de UK en US is de term e-marketing ook in Nederland het lachertje. Tijd om deze uit de encyclopedie te schrappen. Dan houden we er nog 3 over. Misschien is de dooddoener ‘het is allemaal gewoon marketing’ toch nog niet zo gek?

Credit afbeelding: Chris Murtagh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *